Markkinoinnin keskeinen tavoite on, tietenkin, saada uudet potentiaaliset asiakkaat kiinnostuneeksi, mutta myös vanhat asiakkaat palaamaan tuotteen tai palvelun pariin yhä uudelleen ja uudelleen. Jotta tässä onnistuttaisi, on tärkeää osata oikeat kikat asiakkaiden saamiseen ja heidän huomionsa ylläpitämiseen.

Asiakkaiden huomion herättäminen

Asiakkaat eivät tietenkään löydä sivullesi itse ilman minkäänlaista markkinointia. Parastakaan tuotetta tai palvelua ei saa myytyä, jos asiakkaat eivät tiedä siitä. Näin ollen asiakkaiden huomion herättäminen on ensimmäinen askel onnistuneeseen myyntisuoritukseen. Jotta tähän päästään, on olemassa monia keinoja. Viisas mainostaja käyttää niistä niin montaa kuin mahdollista.

Luo strategia markkinoinnille

Markkinointi, kuten mikään muukaan elämässä, ei onnistu ilman kunnollista strategiaa. Tämä pätee erittäin paljon myös verkkomarkkinointiin. Luo siis järkevä suunnitelma markkinoinnillesi, ja panosta sen toutettamiseen. Älä yritä puraista liian suurta palaa, vaikka se joskus kovasti houkuttelisikin. Toteuta mieluummin markkinointia pienellä mittakaavalla ja kunnolla kuin siellä täällä miten sattuu.

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi tarkoittaa sitä, että sivusto rakennetaan suurille hakukonejäteille ystävälliseksi, jolloin se päätyy potentiaalisen asiakkaan tehdessä haun tietyillä hakusanoilla aivan hakutulosten kärkeen, jolloin asiakas valitsee sen muita todennäköisemmin. Hakukonemarkkinointia voi harjoittaa myös niin, että ostaa sivustolleen tulosten kärjessä olevan mainoksen. Tämä on erittäin tehokas keino ja tavoittaa varmasti potentiaalista asiakaskuntaa. Keino ei myöskään ole mahdottoman hintava.

Sähköpostimarkkinointi

Takuuvarma keino asiakkaiden saamisen ja huomion herättämiseen on sähköpostitse tapahtuva mainonta. Siinä tarjouksia ja etuuksia lähetetään suoraan potentiaalisen asiakkaan sähköpostiin. Muista, että viestin tulee olla selkeästi toteutettu ja mieleenpainuva. Yhdistele onnistuneessa viestissä niin kuvia kuin tekstejäkin ja muista, että viestin tulee olla yhteensopiva kaikkien laitteiden kanssa, sillä sähköpostia luetaan yhä useammin älykännykällä tai tabletilla. Tällaiseen mainontaan tarvitsee ylläpitää sähköpostilistaa, mikä olisi hyvä hoitaa automaattisella sähköpostimarkkinointiohjelmalla. Keräämällä yhteystiedot saat kiinnostuneen asiakkaan varmasti myöhemminkin kiinni.

Ammattilaisesta apu?

Jos tuntuu siltä, että omat paukut eivät riitä tällaisen markkinointikampanjan toteuttamiseen, kannattaa avuksi ottaa ammattilainen. Markkinoinnin ammattilaisilla on pitkä kokemus markkinoinnista, ja heidän avullaan saat näkyviä tuloksia takuuvarmasti. Ammattilainen auttaa ja opastaa sinua mielellään onnistuneen markkinoinnin tiellä!

Ylläpidä asiakkailta ansaittu huomio

Kun asiakkaan huomio on jo saatu ja hän tietää sinun yrityksestäsi ja tuntee palvelusi tai tuotteesi, on sinun tehtävänäsi muistuttaa olemassaolostasi jatkuvasti. Kun asiakas ei pääse unohtamaan tuotettasi tai palveluasi ja saa siitä jatkuvasti muistutusta, tulee hän todennäköisemmin tehneensä ostoksia uudelleen juuri sinun kauttasi.

Käytä sosiaalista mediaa aktiivisesti

Someta – ja huolella! Yksi modernin ajan siunauksista on ennen kaikkea sosiaalinen media. Se on mahdollistanut markkinoinnin huomattavasti edullisemmilla kustannuksilla kuin perinteiset menetelmät ja sillä saa kiinni ennen näkemättömän paljon ihmisiä ympäri maailmaa ennätyksellisellä nopeudella. Jos taitaa sosiaalisen median salat, on avain menestyksiin aivan hyppysissäsi. Kannattaa kuitenkin muistaa tässäkin, ettei liian suurta palaa kannata puraista, jos ei ole valmis lohkomaan sitä pienempiin osiin. Sosiaalinen media vaatii toimiakseen jatkuvaa päivitystä. Älä siis mene mukaan sellaisiin sosiaalisen median kanaviin, joita et koe ymmärtäväsi tarpeeksi. Markkinointi onnistuu paremmin kun tiedät mitä olet tekemässä ja olet itse varma toimistasi. Autioitunut sosiaalisen median tili ei palvele sinua mitenkään eikä luo hyvää imagoa yrityksellesi. Strategia on tärkeä olla tässäkin ja sitä tulee noudattaa niin hyvin kuin vain suinkin kykenee.

Panosta nettisivujen ilmeeseen – mutta älä liikaa

Kun asiakas löytää yrityksesi somesta ja kiinnostuu palveluistasi tai tuotteestasi, on seuraava askel mahdollisesti nettisivuillasi vierailu. Tällöin nettisivujen ilmeellä on väliä – kuitenkin aivan eri tavalla kuin muutamia vuosia sitten. Nykyään kuluttaja arvostaa yksinkertaista ja modernia ilmettä ja helppoa toimivuutta. Älä siis panosta liikoja koodaamiseen, vaan luo helpot ja kätevät sivut jotka ovat kuluttajaystävälliset. Vanhanaikaiset ja rakenteeltaan raskaat sivut eivät hivele modernin kuluttajan silmää mitenkään. Unohda siis painava sivusisältö ja keskity toimivuuteen.