Verkkomarkkinointi on paras tapa buustata oman yrityksen myyntiä jopa moninkertaiseksi. Huono verkkomarkkinointistrategia ei kuitenkaan hyödytä mitään eikä ketään, ja saattaa pahimmillaan jopa pilata yrityksesi menestyksen. Siksi suunnitelma verkkomarkkinointiin kannattaakin tehdä huolella ja siihen kannattaa käyttää paljon aikaa. Mikäli et itse tiedä verkkomarkkinoinnista mitään, voi olla fiksu ajatus palkata avuksesi alan ammattilainen, joka voi auttaa sinua. Mikäli budjettisi ei veny lisäavun palkkaamiseen, me haluamme auttaa sinua ja kertoa sinulle pahimmat virheet verkkomarkkinointistrategiassasi aivan ilmaiseksi. Lue alta ja ylläty!
Verkkomarkkinoinnin yleiset virheet
Ei tarpeeksi hashtageja
Olet varmaan nähnyt muun muassa julkkisten postauksissa suuriakin määriä hashtageja eli #-merkillä varustettuja aihetunnisteita. Olet varmaan ajatellut, että niitä käytetään vain kuvailemaan kuvan sisältöä tarkemmin seuraajille, mutta tosiasiassa niiden merkitys on paljon suurempi. Hashtagien avulla tietyistä asioista kiinnostuneet ihmiset voivat nimittäin löytää tiensä yrityksesi sivustolle helposti ja seurata sitä myös myöhäisempiä postauksia ajatellen. Moni yrittäjä aliarvioi hashtageja tai käyttää toimimattomia tägejä. Ennen hashtagin käyttöä kannattaa varmistaa sen levikki, jotta et tule käyttäneeksi hashtagia turhaan. Käytä mahdollisimman useasti käytettyä hashtagia, jotta sen levikki on tarpeeksi suuri. #sirpa #teki #kakku #taas ei ole toimiva hashtag, kun taas #homemade #cake saavuttavat huomattavasti suuremman yleisön ja näkevyyden.
Liian harvat postaukset
Milloin postasit yrityksesi tilille viimeksi? Liian harvat postaukset voivat juurikin olla se syynä siihen, miksi yrityksesi sosiaalisen median tili ei menesty. Autioitunut tili, jonka viimeinen postaus on kahden vuoden takaa ei varsinaisesti houkuttele seuraamaan. Esimerkiksi päivittäin tai ainakin viikottain päivitettävä tili puolestaan pysyy relevanttina.
Epäammattimaiset verkkosivut
Markkinoidessa päätarkoituksena on saada asiakas kiinnostumaan ja houkutella tämä eteenpäin nettisivuillesi ja sitä kautta saada markkinointi muutettua rahaksi. Eikö olisikin ikävää, jos muuten onnistunut markkinointisi menisi pieleen vaan siksi, että nettisivusi on tehty huonosti?
Epälaadukas kuvamateriaali
Yksi tärkeimmistä keinoista markkinoida ovat tietysti kuvat. Ihmiset ovat sosiaalisia olentoja ja valitsevat sisältönsä usein kuvien perusteeella. Heilahtaneet kännykkäkuvat eivät tee kovinkaan suurta vaikutusta, jos kilpaileva yritys markkinoi ammattilaiskuvaajan tuotoksilla.