Verkkomarkkinoinnissa on monen monta tärkeää asiaa, joille pitäisi muistaa antaa huomiota. Verkkomarkkinointi on kuitenkin tehokasta vain silloin, kun se on toteutettu oikein. Nykyään verkkomainonta on kuitenkin aivan toista kuin muutamia vuosia sitten. Tärkeintä on muodostaa hyvä strategia markkinoinnille ja pysyä siinä, eikä ottaa liian suurta palaa purtavaksi, vaikka se joskus houkuttelisikin kovasti. Muutamia virheitä näkee toistettavan aina uudelleen ja uudelleen.
Nykykuluttajalle riittää ulkonäöltään yksinkertainen sivusto, jota on helppo käyttää ja joka näyttää hyvältä joka laitteella. Nykyään kannattaa verkkosivujen tyylikkään ulkonäön sijasta panostaa enemmänkin sosiaalisen median näkyvyyteen ja asiakkaiden sitouttamiseen.
Toki ilmeellä on jonkin verran painoarvoa, mutta nykymakua vastaavan modernin ilmeen voi helposti saavuttaa monien ilmaisten verkkosivueditorien valmispohjilla. Pohjiin voi lisätä omat tekstit ja kuvat, mutta koodaamisen mestariksi ei tarvitse opetella. Usein valmispohjat ovat myös responsiivisia, mikä on nykyään suuri plussa, sillä sivustoja käytetään yhä useammin jollakin muulla laitteella kuin perinteisellä tietokoneella. Sivuston materiaalista kannattaa tehdä helposti jaettavaa, sillä jaettu sisältö tavoittaa aina vain lisää potentiaalisia asiakkaita.
Henkilökuvat kiinnostavat ihmisiä. Asiakkaat haluavat tietää, kenen kanssa ovat tekemisissä kun asioivat yrityksessäsi, miltä työntekijät näyttävät ja mikä on heidän tarinansa. Sen sijaan, että käytät nettisivujesi tilan ajankohtaisuutisten esittelyyn, aseta puhuttelevat henkilötarinat etusijalle. Uutisten jakaminen on myös ristiriidassa nettisivujesi pääasiallisen tarkoituksen kanssa, onhan sivuston tarkoituksena saada asiakkaita ja kasvattaa juuri sinun tuotteesi tai palvelusi myyntiä, ei saada asiakasta lukemaan ajankohtaisuutisia.
Kannattaa siis panostaa omien kuvien ottamiseen sen sijaan että käyttää ilmaisista kuvapankeista otettuja kuvia, sillä aitojen työntekijöiden esittely sivustolla kasvattaa luottamusta ja parantaa tällöin myös myyntiä. Asiakkaalle tulee tuttavallisempi olo, kun hän kokee tuntevansa, kenen kanssa asioi.
Verkkomarkkinoinnin ehkäpä tärkein ja eniten vähätelty osa on blogin perustaminen. Blogi vaatii toki aktiivisuutta ja jatkuvaa päivittämistä, mutta niin vaatii markkinointikin. Blogi on oiva alusta saada sanoma läpi asiakkaalle. Toisin kuin markkinoinnissa yleensä, blogissa ei keskitytä puhumaan palveluista ja tuotteista ja mainostamaan niitä, vaan keskitytään luomaan mielenkiintoista sisältöä kohderyhmää ajatellen, jolloin hakukoneoptimointi ohjaa potentiaaliset asiakkaat sivustollesi. Blogi mahdollistaa osaamisen brändäyksen ja saa potentiaaliset asiakkaat kiinnostumaan asiasta ja näin ollen myös tarjoamastasi tuotteesta tai palvelusta. Blogi auttaa saamaan näkyvyyttä ja nimeä.
Sosiaalinen media on nykyään olennainen osa markkinointia. Siihen ei kuitenkaan kannata lähteä, jos ei ole valmis sitoutumaan ja luomaan siellä menestyvää markkinointia. Sen sijaan että lähtee uusiin kotkotuksiin mukaan suin päin, kannattaa luoda strategia markkinoinnille, jotta kohderyhmä saadaan varmasti tavoitettua. Jos sometili ei saa seuraajia eikä huomiota, ei se tuo minkään näköistä arvoa markkinointiisi. Huolella toteutettu sosiaalisen median käyttö taas on erittäin kannattavaa, sillä se mahdollistaa suuren joukon tavoittamisen äärimmäisen pienillä kustannuksilla verrattuna perinteisiin menetelmiin, ja se ohjaa potentiaaliset asiakkaat eteenpäin sivustollesi ja mahdollisesti ostamaan tuotettasi tai palveluasi.
Tämä kohta unohtuu monelta kokonaan. Tärkeää on saada juuri sinun tuotteestasi tai palvelustasi kiinnostuneiden ihmisten yhteystiedot talteen. Helpoiten tämä onnistuu kokoamalla heidät yrityksesi sähköpostilistalle, jonka tekemiseen todellakin kannattaa panostaa. Kun yhteystiedot on kerätty talteen, on asiasta kiinnostunut myöhemmin helppo saada kiinni. Ensin täytyy miettiä, miten potentiaalinen asiakas saadaan kirjautumaan sivustolle ja mitä hänelle voidaan tarjota vastineeksi. Yhteystietoja ei todellakaan kannata kirjata itselleen ylös ruutupaperille, vaan tätä varten olisi suositeltavaa hankkia automatisoitu sähköpostimarkkinointiin tarkoitettu ohjelmisto. Ohjelmisto mahdollistaa vahvistusviestit ja vastaavat, jotka tarjoavat uudelle kirjautujalle vastineeksi jotakin, kuten hyvän tarjouksen, joka puolestaan motivoi kirjautumaan sivustolle.